Máte otázky? Zavolejte naší personalistce. Ráda vám se vším poradí!

Blog

O práci v call centru

Proč je důležité umět telefonovat?

Proč je důležité umět telefonovat?
Žijeme ve světě, kde jsou všichni on-line. A kdo není, je buď trochu zvláštní, nebo věkově pokročilý. Používání mobilních telefonů je každodenní rutina. Přesto z nich telefonujeme jen velmi málo a využíváme je spíš pro sjíždění internetu a sociálních sítí. Píšeme si s přáteli a přes chat často vyřizujeme i oficiality (copak jste si ještě nechatovali s vaší bankou?). Všem hovorům se ale vyhnout nedá a je dobré, pokud jsme v telefonování alespoň trochu zběhlí.

„Haló“ při zvednutí telefonu nestačí

Skončili jste studia a poohlížíte se po práci. Rozeslali jste desítku životopisů a motivačních e-mailů. Čekáte na reakci. Ta často přichází telefonicky. Pokud chcete na personalistu udělat dojem, mělo by být už jen samotné zvednutí telefonu na určité úrovni. V hovoru totiž máte přibližně 5 – 10 sekund na to, abyste zaujali. Jestli nejste zvyklí volat, nezoufejte, dá se to naučit. Důležitý je především trénink.

Nerušit, trénuju volání

Možná si myslíte, na co trénink, vždyť občas volám se svou mámou, nebo jiným členem rodiny. Jenže osobní a pracovní (popřípadě jiný oficiální) telefonát jsou úplně jiné disciplíny. Asi jako tenis na Playstationu a skutečném dvorci. S mámou budete volat klidně během návštěvy WC (a neříkejte, že ne!) a proberete vše, co vás napadne. Naproti tomu na personalistu, který je jediným mezičlánkem mezi vámi a pozvánkou na pohovor, budete chtít zapůsobit.
Abyste si osvojili základy telefonické komunikace a nebyli z příchozích neznámých volání ve stresu, začněte se sami aktivně připravovat. Přestaňte odmítat neznámá čísla a využijte je k tréninku. Začněte tím, že si osvojíte hezkou větu, se kterou telefon zvednete. Vyzkoušejte, co se vám říká nejlépe: „Dobrý den, Klára Králová u telefonu,“ nebo snad „Prosím, tady Klára Králová.“ Vyvarujte se trapnému mlčení a uvítacím faux pas typu „haló“, „ano?“, „slyším“. Dále se snažte hovor vést, komunikovat slušně, srozumitelně a efektivně.

Proč mám chtít volat?

K čemu je vlastně volání dobré? Především je to rychlý způsob komunikace. Zavolám, vyřídím, vím, na čem jsem. Stejná věc řešená písemně, třeba po e-mailu, by mohla trvat i týden. Když voláte, můžete si vše, čemu nerozumíte, hned vyjasnit. Telefon je taky poměrně laskavý k nepříjemným situacím. Řešení odmítnutí, konfliktu, nebo sporu je snadnější, než kdybyste tu samou záležitost projednávali osobně. Mobil zkrátka dopřává určitou míru odstupu.
Umění telefonovat využijete nejen při hledání práce, ale také v rámci svého zaměstnání, ať už bude jakékoli. Když nebudete mít z volání strach, rychleji vyřídíte všechny své záležitosti, třeba v rámci úřadů, bank, pojišťoven a podobně. Přísloví „líná huba – holé neštěstí“ prostě platí i na drátě, respektive síti mobilních operátorů.
V příštím článku se dozvíte více o tréninku telefonování. Zjistíte, co vám při volání může pomoci a jak se zbavit nervozity.