Mám šanci najít práci po padesátce?

Patrik Jurenka
20.12.2017

Lidé starší padesáti let tvoří přibližně třetinu všech nezaměstnaných, tvrdí statistiky. Velká část z nich pracovat chce, ale naráží na předsudky zaměstnavatelů, strach z větších změn a často také pochybnosti o vlastních schopnostech. Přitom mají lidé 50+ životní zkušenosti, díky kterým dokáží mnohé situace řešit s nadhledem a profesionalitou, nad kterou mladším kolegům zůstává rozum stát. V zákaznických službách je to nedocenitelná dovednost.

Životní zkušenosti mohou pomoci

Viděli jste film Stážista (The Intern)? Robert de Niro v něm hraje 70letého důchodce, který se stane stážistou ve společnosti zabývající se módou. Společnosti plné mladých, dravých lidí. A přes počáteční mezigenerační nepochopení do kolektivu perfektně zapadne. Kolegové jej učí pracovat s technologiemi, on na oplátku rozdává ověřené rady do života.

Podobným způsobem to může fungovat i v reálu. Životní zkušenosti jsou něčím, na co neexistuje školení. A můžete na nich vystavět svou předdůchodovou kariéru. Obavy, že něco neumíte tak dobře jako mladší generace, nejsou na místě. Prezentujte se tím, v čem jste opravdu dobří a nebojte se sami sebe pochválit.

Omládněte mezi mlaďochy

„Tam pracovat nemůžu. Nadřízená je ženská a ještě k tomu mladší než naše děcka!,“ stěžoval si muž své ženě v kavárně. Když jsme v úvodu zmínili předsudky zaměstnavatelů, musíme se na to podívat i z druhé strany. Na mladém kolektivu a nadřízeném není vůbec nic špatného. Netrapte se pochybnostmi, jestli zapadnete. Zapadnout byste nemuseli, ani kdyby vám bylo 20. Všechno je o lidech.

Běžte do toho. Buďte otevření a empatičtí. Uvidíte, že až se lépe poznáte, objeví se spousta společných témat. Věk není bariéra. Tak si ji kolem sebe sami nestavte jen proto, že vám dělá šéfa někdo, komu jste mohli před pětadvaceti lety vyměňovat pleny.

Důležité jsou vlastnosti, ostatní se dá naučit

Když do firmy přijde čerstvý absolvent, nějakou dobu trvá, než získá základní pracovní návyky a naučí se vše, co v novém zaměstnání potřebuje umět. Oproti absolventům mají lidé s třicetiletou praxí výhodu – pracovní návyky dávno ovládají. Taky často disponují vlastnostmi, které jsou na trhu práce spíše vzácné. Může to být třeba loajalita, schopnost vyjádřit vlastní názor, ochota převzít zodpovědnost nebo vytříbené komunikační dovednosti. Tohle tvoří důležitý základ. Všechno ostatní se dá naučit.

Příležitost v oblasti zákaznického servis

Péče o zákazníky je oblastí, kde se lidé po padesátce mohou skvěle uplatnit. Všichni stárneme a platí to i o zákaznících, kteří řeší své požadavky přes různé info linky. Když s nimi mluví starší člověk, kterého jen tak něco nerozhodí, bývá hovor úspěšný. Práce v call centru navíc znamená příjemné pracovní prostředí, stabilní zázemí, flexibilní pracovní dobu a další výhody. Nábor probíhá kontinuálně. Chopte se proto příležitosti a pošlete svůj životopis třeba k nám do Proveonu.