Máte otázky? Zavolejte naší personalistce. Ráda vám se vším poradí!

Blog

O práci v call centru

5 tipů jak se zbavit nervozity při telefonování

5 tipů jak se zbavit nervozity při telefonování
Vyzvánění telefonu je pro některé lidi noční můrou. Přichází s ním nervozita a studený pot. Většinou ale úplně zbytečně. Důležité je si uvědomit, že nás přes telefon nikdo nekousne a naopak volání brát jako efektivní způsob komunikace na dálku. V minulém článku jste mohli zjistit, proč je volání fajn. Tentokrát vám přinášíme tipy, díky kterým se stanete ostříleným telefonistou.

Tip č. 1: Poslouchejte

Možná vám vštěpovali, že cizí rozhovory se poslouchat nemají. Zapomeňte na to! Poslouchání kolegů při vyřizování pracovních telefonátů je skvělou školou. Zjistěte, jaké používají fráze, slovní obraty a zařaďte je do svého repertoáru. Zaměřte se také na práci s hlasem, intonaci a dikci. Na učení tímto způsobem není nikdy pozdě a praktikují jej i profesionálové, kteří se telefonováním živí. Přehrávají si záznamy úspěšných hovorů a na nich se zdokonalují.

Tip č. 2: Shromážděte informace

Nepodceňujte přípravu, je to klíč k úspěchu. Než začnete vytáčet, zamyslete se nad tím, komu budete volat, s jakou myšlenkou a co je cílem telefonátu. Pomůže vám to směrovat celý hovor přesně tam, kam potřebujete. Pár minut také věnujte rešerši. Zjistěte si alespoň základní informace o člověku nebo firmě, které voláte. Eliminujete tím trapasy se zkomolenými jmény a nesmyslnými požadavky.

Tip č. 3: Dělejte si poznámky

Papír je obrovský pomocník. Důležité informace, které jste si při rešerši zjistili, na něj hoďte. Velice užitečná může být jednoduchá osnova hovoru. Představte si, jak by měl hovor ideálně probíhat a zapište si body, které nesmíte zapomenout probrat. Během telefonátu je pak máte možnost odškrtávat a zapisovat si k nim poznámky. Mnoha lidem od nervozity během telefonování pomáhá čmárání. Papír a tužka je zkrátka oporou, která by při důležitém telefonátu neměla chybět.

Tip č. 4: Vyberte vhodné prostředí

Připravit byste měli také prostředí. Je ideální mít na volání klid. Nejen kvůli svému soustředění, ale také proto, že telefon zdařile zachycuje a přenáší zvuky z vašeho okolí. Volat za zvuků mytí hrnců, smažení řízků nebo připíjejících si kamarádů moc v pohodě není. Zavřete se proto někam, kde nebudete rušeni. A pokud to nejde, použijte pro volání sluchátka, která část ruchu odfiltrují. Možná si říkáte, že je to při odchozím hovoru samozřejmost, ale co dělat, když vás v nevhodné chvíli zastihne důležité příchozí volání? I to je jednoduché. Většina telefonů dnes umí hovor odmítnout s odesláním sms zprávy, která volajícího informuje o tom, že se ozvete hned, jak to bude možné. Nebo můžete hovor zvednout a volajícímu vysvětlit, že se s ním spojíte za chvíli. Získáte tím i čas na přípravu. To není špatné, ne?

Tip č. 5: Odzbrojujte úsměvem

Při telefonování vás (většinou) není vidět a tak můžete působit pouze a jen hlasem. Pokud potřebujete udělat dojem, přes mobil je to zkrátka drobátko těžší. Zvláště, když víme, že rozhodujících je prvních 5–10 sekund hovoru. Dodejte svému hlasu šmrnc úsměvem. Funguje to. I když se vám to může zdát nepravděpodobné, úsměv je v telefonu slyšet. A dokáže hory přenášet. Nemusíte se křenit tak, až z toho budete mít křeče. Ale když se budete při volání lehce, přirozeně usmívat, váš protějšek to pozná a hovor se ponese hned v příjemnějším duchu. Když k tomu budete mluvit běžným tempem a vyhnete se skákání do řeči, úspěch je zaručen.